De flesta yngre människor är uppkopplade på nätet 24-7. Deras vardag utvecklar sig precis lika mycket på sociala media som i realtid. Informationer och nyheter sprids snabbare än löpeld och i kölvattnet på detta, har ett nytt fenomen uppstått. Influencers. Det finns personer vars åsikter har så stor vikt att de kan ändra ett företags börsnotering med en enda post. De flesta influencers är dock inte av den kalibern. De är hårt arbetande människor som genom flera års ansträngningar, skapat sig en trogen lyssnarskara, som lärt sig lita på dessa människor.
Kanske dags för ett influencersamarbete?
Om du har en egen firma kan du med fördel fundera på ett samarbete med några utvalda influencers. Självklart tänker vi på influencers från Sverige om det är här du levererar dina varor. Ska du satsa på detta, måste du göra förarbetet och sätta dig in i vad potentielle kunder är för några. När vi pratar om helt vanliga influencers, med en trogen följarskara, ska du hitta en som passar dina kunder. Det ska vara någon som de identifierar sig med, både åsiktsmässigt och uttrycksmässigt.
På samma sätt ska det förstås vara en influencer som kan stå för din produkt, eller din servicetjänst. Det handlar självklart om ett ömsesidigt samarbete. Om inte din influencer är med på din produkt, kommer de inte trovärdigt att kunna framföra något om det. Det här är orsaken till att vi lyssnar på influencers. Vi litar på dem. Vi upptäcker snabbt om det de skriver inte håller och då slutar vi följa dem.
Ett samarbete är en likvärdig byteshandel. Du får uppmärksamhet omkring dina produkter, influencern får kvalitativt innehåll till sitt medie, följarna får glädje av bägge. Det här är kanske den första marknadskanalen som helt är till konsumenternas fördel. Vi får både vetskap om möjliga produkter med ärliga recensioner och användbart innehåll.