Vattenflaskor är något som ofta förknippas med träning. Att hålla vätskebalansen på en hälsosam nivå är väldigt viktigt när man är på gymmet. Fyller man inte på med vatten får man inte ut sin potential till fullo och riskerar även att få ont i huvudet och må mindre bra.
Därför är vattenflaskan mer eller mindre ett måste. Det kan vara lite extra kul att skaffa sig en snygg sådan som passar ens outfit. Utbudet av träningsflaskor är anpassade till människornas egna behov och utmärker sig med snygg design och bra funktion. Med olika behov menas det själva storleken på flaskan. Vissa föredrar att ha en större variant medans andra föredrar en mindre flaska som inte väger lika mycket när den fylls på.
Vattenflaskor med tryck tillhör gruppen träningsflaskor. Många väljer att använda sådana när de tränar eller är ute i naturen. De är precis lika bekväma och snygga som flaskorna man faktiskt kan köpa i affären. Vattenflaskor med tryck kan beställas via nätet vilket sparar massor med tid. Låt oss titta på vad står bakom sådana typer av produkter. Mer om ämnet finns att läsa under nästa rubrik.
Produkter med tryck – vad är tanken bakom?
Vattenflaskor med tryck tillhör en bredare produktgrupp som heter profilprodukter. Alla produkter i den kategorin har någonting gemensamt, nämligen de bär ett tryck med ett företagsnamn eller logo på. Vad är tanken bakom sådana typer av artiklar? Enkelt! Företag väljer en artikel och låter den bära dess namn med marknadsföringssyfte. Produkterna delas ut till klienter eller anställda med en förhoppning att dessa kommer att bäras i sociala sammanhang. Det är ett utmärkt sätt att synas på utan att vara alltför påtaglig och störig. Produktreklam är ett funktionellt verktyg som har visat sig vara mindre störande i jämfört med övriga sådana. En TV reklam som avbryter en film du tittar på är inte speciell välkommen medan en T-shirt som bärs upp av en trevlig person med ett företagsnamn på skapar en helt annan reaktion.
Sortimentet av profilprodukter är stort. Däribland finns vattenflaskor, som beskrevs i tidigare stycke men även T-shirts, pennor, paraply, kepsar och godis. Dessa delas ut under mässor eller i samband med något evenemang som företaget deltar i. Anställda kan också få sådana typer av gåvor som julklappar eller under påsk.
Idag är det väldigt populärt att satsa på produkter som är miljömärkta. På det sättet visar företaget sin miljömedvetenhet och gör en bra marknadsföring av sin verksamhet.
Profilprodukternas höga effektivitet
Profilprodukter är kända för sin höga effektivitet. Begreppet effektivitet är i det här sammanhanget en sammansättning av lång livscykel och en relativ låg investeringskostnad.
Det kostar betydligt mindre att investera i ett antal T-shirts eller vattenflaskor än att få en reklamfilm tillverkad. Trycket på artiklarna innebär inte heller någon större utgift. Den når absolut inte de höga kostnaderna som en sändning av TV reklam medför. Här har vi ett bevis på en stor ekonomisk fördel tack vare den låga kostnaden.
Vad gäller livscykeln på profilprodukterna kan man konstatera att den är betydligt längre jämfört med övriga marknadsföringskanaler. Återigen om man tittar på TV reklam så brukar en reklamfilm vara på 20 – 30 sekunder. En T-shirt eller vattenflaska med tryck kan användas i flera år ifall mottagaren är villig att göra det.
Konceptets höga effektivitet beror på dess låga kostnad kombinerad med en lång hållbarhet. Genom att dela ut en sådan produkt har företaget en chans att marknadsföra sig under flera år. Självklart, är det långt ifrån alla som kommer att använda sig av produkterna men det räcker ifall några gör det. Chansen till att synas och göra ett gott intryck för ett företag är stor.