Hälsosamma vardagsrutiner

Det är lätt hänt att vi tar ohälsosamma genvägar under de stressiga vardagarna för att vi helt enkelt varken har tid eller ork att anstränga oss! Men man behöver faktiskt inte alltid anstränga sig för att få till hälsosamma rutiner. Det behöver inte vara så svårt som det låter!

 

Ta varje möjlighet du har att få lite vardagsmotion

Vi vet alla hur svårt det är att ta sig iväg till gymmet eller gå ut och springa efter en lång arbetsdag när man bara vill däcka i soffan. Det behöver faktisk inte vara så komplicerat att få ihop lite vardagsmotion som gör att man kan lägga sig i soffan med gott samvete på kvällen. De hårda träningspassen kan du spara till helgen när du har tid!

 

Ta alltid trappen! Jobbar du i en byggnad mer flera våningar? Tur för dig! Varje gång du ska byta våning är ett ypperligt tillfälle för lite vardagsmotion.

 

Använd stegräknare! Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi ska ta 10000 steg varje dag. Det är faktiskt inte så många som det låter! Använd en stegräknare och se hur många steg ifrån målet på 10000 steg du är. Komplettera med en lunchpromenad om det behövs.

 

Cykla till jobbet! Det är många människor som tar bilen till jobbet – även om jobbet ligger nära! Att cykla till jobbet på morgonen ger en skön kick och startar upp kroppen så att man är pigg och klar i huvudet när det är dags att jobba. Om du har långt till jobbet eller tycker om att komma till jobbet utan att svettas kan du investera i en elhybrid-cykel! Det finns riktigt många olika modeller. Kolla in några el-assisterade hybridcyklar här.

 

Ät rätt och må bättre

Är det verkligen nödvändigt att för tredje gången den här veckan svänga förbi hamburgerrestaurangen eller äta den tråkiga, gråbruna maten i jobbets matsal? Nej, det är det inte. Om du äter bra mat kommer du att känna dig piggare på jobbet och på fritiden.

 

Ta med matlåda! En matlåda hemifrån kan kännas som jobbigt extraarbete, men det behöver det inte vara. Se till att laga 5 portioner istället för 4 till middagen dagen innan och så har du din matlåda! Billigt och enkelt!

Ät vegetariskt! Om du inte är vegetarian så kan det ändå vara en riktigt bra idé för både kroppen och miljön att ha en vegetarisk dag i veckan. Hoppa köttfärslimpan och ta linsgrytan varje måndag och känn hur din kropp mår bättre av lite mer varierad kost!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *